Hier vindt u alle informatie die u nodig heeft!

Wat doen ze allemaal bij Santulli Orthopedie? Wat is voor mij de beste oplossing? Wat vergoedt mijn zorgverzekeraar en hoe verloopt het hele proces verder? Al die informatie vindt u hier. 

Santulli Orthopedie - correcties aan uw confectieschoenen OVAC

Correcties aan confectieschoenen (OVAC)

Een eerste oplossing om u beter te laten lopen begint vaak met een goed advies en veelal een correctie van uw huidige confectieschoenen. Dit zijn aanpassingen die op, onder of in de schoenen worden aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan:

- Aanpassingen van beenlengteverschillen.
- Standscorrectie van uw schoenen.
- Hakverlagingen of -verhogingen.
- Afwikkelbalkvoorzieningen.
- Steunzolen.
- Oprekken van schoenen of laarzen.
- Aanpassen en vrijleggen van drukpunten. 
- Reparatie van uw schoenen.
- Diversen specifieke aanpassingen.

Deze kunnen wij natuurlijk voor u verzorgen en de kosten zijn relatief laag en de levertijd kort. Het effect daarentegen vaak groot.

Santulli Orthopedie - steunzolen

Steunzolen

In de volksmond worden steunzolen in een adem genoemd met een korset of steunkous. Alsof het alleen voor hele slechte voeten of de wat ouderen onder ons wordt geadviseerd. Echter niets is minder waar. In principe heeft iedereen baat bij steunzolen. Lopen op steunzolen zorgt ervoor dat u vele malen langer kunt lopen zonder dat u vermoeit raakt of branderige voeten krijgt of nog veel erger, pijnklachten ontwikkelt.

Lees meer over waarom steunzolen van Santulli Orthopedie worden gemaakt door dé voetspecialist op het gebied van orthopedie.

U hoeft geen afspraak te maken. U kunt op de dinsdag, donderdag of vrijdag vrijblijvend langskomen. De levertijd is maximaal veertien dagen en de kosten vanaf € 120,-
De maximale vergoeding is afhankelijk van uw zorgverzekeraar én uw aanvullende pakket.

Santulli Orthopedie - schoenadvies

Advies van de schoenspecialist

Een schoen dient primair als bescherming van uw voet. Ooit liepen we allemaal op blote voeten, inmiddels is bijna niemand dat nog gewend; onze voeten hebben zich aangepast aan het dragen van schoenen. Vroeger werd altijd gezegd dat kinderen stevige schoenen dienen te dragen, maar het feit dat de voet juist zelf bewegelijkheid nodig heeft om zich goed te ontwikkelen spreekt dat tegen. 

Heeft u steeds meer pijn of moeite met lopen, dan kan een goede schoen wel degelijk het verschil maken. Zelfs bij kinderen kan het toch zijn dat een stevige schoen nodig is. Wij weten natuurlijk precies wat een voet nodig heeft en bieden een uitgebreid assortiment speciale schoenen en orthopedische sandalen. Daarnaast werken wij samen met enkele prima schoenwinkels in de buurt die weten wat wij belangrijk vinden. Wij kunnen u zeker op weg helpen met het vinden van de juiste schoen. 

Santulli Orthopedie - verbandschoenen - Pullman

De orthopedische verbandschoen

Wij leveren verbandschoenen. Dit is een kant-en-klaar product genaamd: Pullman pantoffels. Deze pantoffels kunnen aan alle kanten open en zijn daardoor makkelijk aan of uit te trekken. Door deze ideale klittenbandsluiting en de rits achterop zijn ze altijd volledig op maat te stellen. Ze passen dus vrijwel altijd. Ideaal bij oedeem of als tijdelijke voorziening na een operatieve ingreep. Ze zijn natuurlijk ook zeer geschikt wanneer het met een gewone pantoffel even niet meer lukt.

De verbandschoenen bieden echter weinig tot geen steun en zijn geen vervanging van uw normale schoenen! 

De kosten bedragen € 130,- per paar. Dit wordt door de meeste zorgverzekeraars vergoed, mits voorgeschreven door uw huisarts of specialist.

Santulli Orthopedie - Ortholady

De betere schoen of sandaal

Wij leveren ook sandalen en slippers van het type Ortholady. Dit is een kant-en-klaar product met een uitneembaar standaard voetbed en een klittebandsluiting. Voor een sandaal bieden ze relatief veel steun. Ideaal voor naast uw bed zodat u er snel en gemakkelijk in kunt stappen. Het zoolmateriaal is geschikt voor het aanpassen van eventuele beenlengteverschillen en de inlegzool kan vervangen worden door een volwaardige steunzool op maat.

De kosten bedragen vanaf € 110,- per paar. Dit wordt helaas niet vergoed door de zorgverzekeraars. Bekijk de folder.

Santulli Orthopedie - semi orthopedische schoenen - Actiflex

Semi-orthopedische schoen (OSB)

De semi-orthopedische schoen is zoals het woord semi al zegt een half-orthopedisch product. Het is een fabrieksproduct dat speciaal is ontwikkeld voor diversen orthopedische aanpassingen. De schoenen worden veelal voorgeschreven wanneer confectieschoenen met steunzolen niet meer afdoende zijn.

De semi-orthopedische schoen heeft o.a. een verstevigd hielpand (contrefort) en is in verschillende breedtematen leverbaar. Tevens biedt de schoen ruimte voor een steunzool. Wij hebben een volledige pas-serie op voorraad. Daarnaast hebben wij een flink assortiment comfortschoenen in huis met bijvoorbeeld een elastisch voorblad. Ideaal voor gevoelige tenen.

Orthopedische schoenen van Santulli Orthopedie

Orthopedische schoen (OSA)

De orthopedische schoen is een vrijwel volledig met de hand en speciaal voor uw voet gemaakte schoen waarin tevens alle medische voorzieningen zijn verwerkt. Dit is de ideale, maar vaak ook enige oplossing bij een bepaald voetproblematiek. Elk probleem vergt een unieke oplossing.

U komt in aanmerking voor orthopedisch schoeisel wanneer u niet adequaat en pijnloos meer op andere schoenen kunt lopen. Orthopedische schoenen werken echter ook preventief en kunnen er zelfs voor zorgen dat operaties niet meer nodig zijn en uw problemen niet verergeren. Ze zijn letterlijk alleen voor uw voet gemaakt en passen daardoor perfect.

Orthopedische werkschoenen van Santulli Orthopedie

Orthopedische werkschoen (OSA)

Orthopedische werkschoenen zijn hetzelfde als uw orthopedische schoenen, maar tevens voorzien van de vereiste aanpassingen van een werkschoen. Denk aan een stalen- of kunststof neus, een stalen- of Kevlar-bodemplaat, en een water- en zuurbestendig onderwerk met profiel. Uiteraard worden ze gemaakt van stevig leer dat tegen alle omstandigheden bestand is.

Orthopedische werkschoenen zijn niet volledig S3-gecertificeerd, omdat S3-werkschoenen in de fabriek worden gemaakt. Dit is bij orthopedisch schoeisel niet mogelijk, ondanks dat ze aan alle voorwaarden voldoen. Hierdoor verandert de officiële certificering van S3 naar SB met aanvullende eisen.

Santulli Orthopedie - aanvraag en offerte

De aanvraag 

Een aanvraag voor een eerste paar semi- of orthopedische schoenen dient altijd door een medisch specialist te worden voorgeschreven. Bij voorkeur een orthopedisch chirurg, revalidatiearts of reumatoloog.  Bij herhalingen voldoet een aanvraag van uw huisarts. 

Offerte & machtiging

Er zijn maar een paar zorgverzekeraars die vooraf een offerte verlangen.
De VRZ-groep (De Amersfoortse, Ditzo, IAK, ASR en PNO Ziektekosten),
De CZ-groep (CZ, Delta Lloyd en Ohra).

Bij de CZ-groep, DSW-groep of UVIT-groep, dient alléén een eerste verstrekking te worden aangevraagd. Wel verschillen de voorwaarden soms per zorgverzekeraar binnen een groep. 

De overige zorgverzekeraars hanteren een deregularisatie-procedure. Dit houdt in dat er geen offerte of machtiging meer behoeft. De leverancier bepaalt de noodzaak van een voorziening. Alleen het medische voorschrift blijft vereist.

Santulli Orthopedie - reservepaar

Levering- en gebruikstermijnen 

Orthopedische- en semi-orthopedische schoenen kennen een gebruikstermijn. Hiermee wordt de termijn bedoeld wanneer u weer recht heeft op een nieuw paar schoenen. Men gaat ervan uit dat schoenen een bepaalde levensduur hebben en na verloop van tijd niet meer adequaat zijn. 

Reserve paar

Elke zorgverzekeraar stelt dat u recht heeft op een reserve -of wisselpaar. Meestal is dat eens om de drie jaar. Een eerste reserve paar kan drie of vier maanden vanaf de laatste afleverdatum worden vervaardigd.

Wanneer is een schoen technisch niet adequaat meer?

Dat is uiteraard afhankelijk van diverse factoren. Overmatige slijtage bij een bepaald voettype. Een voorziening die zijn functie niet meer vervuld. Een gewijzigde medische indicatie en uiteraard het onderhoud van uw schoenen. Is een schoen technisch niet adequaat meer en is vervanging toch dringend nodig, dan dient dit met toelichting te worden aangevraagd.

Gebruikstermijnen  per verzekeraar

Zilveren kruis (voorheen Achmea Zorg) hanteert een gebruikstermijn van achttien maanden vanaf het laatste paar. U heeft na vier maanden recht op een reservepaar. Voor vervanging geldt steeds achttien maanden van het betreffende paar. Men stelt dat u over niet meer of minder dan twee paar adequate schoenen mag beschikken. Een nieuw paar kan dus alleen als vervanging van een niet meer adequaat herhalings- of reservepaar worden verstrekt. 

De CZ-groep hanteert een gebruikstermijn van vijftien maanden. U heeft na drie maanden recht op een eenmalig reservepaar. Uitzonderingen zijn mogelijk, maar dienen goed gemotiveerd aangevraagd te worden.

De UVIT-groep hanteert een gebruikstermijn van achttien maanden en elke drie jaar een reservepaar. U heeft na drie maanden recht op het eerste reservepaar.

De overige groepen hanteren vijftien maanden en elke drie jaar een reservepaar.

Voor jongeren onder de zestien jaar is de gebruikstermijn altijd negen maanden.

Santulli Orthopedie - wat kost het mij

Wat kost het mij? 

De wetteijke eigen bijdrage 2018

Semi- en orthopedische schoenen kennen een eigen bijdrage. Deze wordt jaarlijks door de overheid vastgesteld. Deze betaalt u voor elk nieuw paar. Momenteel bedraagt de eigen bijdrage €138,00. Bij jongeren onder de zestien jaar is de eigen bijdrage €69,- (1 Januari 2018).

Heeft u een aanvullend pakket, dan kunt u - soms -  de eigen bijdrage weer declareren.

Het verplichte eigen risico 2018

Momenteel bedraagt het eigen risico € 385,- (januari 2018). Het eigen risico wordt door de zorgverzekeraar rechtstreeks bij u in rekening gebracht. De eigen bijdrage betaalt u meestal aan ons, maar er zijn uitzonderingen. Bij Unive, VGZ, IZZ, IZA, CZ, Ohra en Delta Lloyd worden alle kosten door hun bij u in rekening gebracht. De kosten blijven uiteraard wel hetzelfde.

Waarom bestaat er een eigen bijdrage naast het eigen risico? Men stelt dat als u geen voetproblemen heeft u in de 'gewone' winkel ook uw schoenen moet kopen. Het eigen risico geldt voor al uw medische kosten.

Santulli Orthopedie - aan de slag

Aan de slag

Bij een aanmeetafspraak voor een eerste paar orthopedische schoenen zullen wij eerst uitgebreid uw voetproblemen onderzoeken. Wij lichten onze bevindingen toe en vertellen u wat de mogelijkheden zijn en wat u mag verwachtingen. Daarna worden de maten genomen. Er worden diversen afdrukken van uw voeten gemaakt en meten letterlijk uw voeten. Vervolgens kiezen we samen een model en bepalen de kleuren, leersoorten en soort hak en zool. Soms kunnen wij zelfs tijdelijk al wat voor u doen om zo de levertijd te overbruggen. Tot slot zullen wij u informeren over hoe het verder zal verlopen en wanneer u van ons een schriftelijke uitnodiging voor het passen kunt verwachten.

Omdat dit aanmeten de eerste keer dus best wat tijd en aandacht vergt - en wij die tijd graag voor u willen nemen -, hebben wij hiervoor speciaal de woensdag en donderdag gereserveerd. Wij kunnen u dan uitgebreid helpen. Het passen, afleveren of het uitzoeken van herhalingsparen kan uiteraard wel op de andere dagen (wel volgens afspraak).

Onze levertijd

Onze levertijd variëreert van acht weken tot tien weken, afhankelijk van de drukte en de bewerkelijkheid van de schoen.

Bij bijzondere of bewerkelijke wensen wordt de levertijd in overleg met u worden bepaald.

Santulli Orthopedie - passen en afleveren

Het passen en afleveren

Onze manier van 'het passen' is uniek. Meestal wordt er gewerkt met een tijdelijk schoentje van voeringleder of een doorzichtige plasticfolie-schoentje. Wij passen met uw uiteindelijke schoen! Dus met het door u uitgekozen model en materiaal, alleen bevindt de schoen zich nog in de pasfase. Dit houdt in dat de schoen nog niet helemaal afgewerkt is en wij nog de mogelijkheid hebben wijzigingen door te voeren. U kunt direct zien hoe de schoen eruitziet. Het passen via de conventionele manier duurt veel langer, omdat de uiteindelijke schoen nog helemaal gemaakt dient te worden. Als het passen klaar is maken we gelijk een afleverafspraak met u, zodat u precies weet wanneer u uw schoenen kunt komen afhalen.

Het afleveren & nacontrole

Binnen twee weken nadat u gepast heeft kunt u de schoenen komen afhalen. We passen en controleren ze nog even en - na afhandeling van de eigen bijdrage - zijn ze van u. Als laatste geven wij u nog een folder en adviezen mee over controles, onderhoud en de noodzaak van correcties van uw schoenen. Wij adviseren hoe u uw schoenen het beste geleidelijk kunt inlopen en wat u kunt doen bij eventuele klachten of problemen.

Rest ons dan alleen nog u veel plezier en loopgenot te wensen met uw fraaie nieuwe orthopedische schoenen. 

Spoedleveringen 

Indicaties

Als tijdelijke noodvoorziening of in geval van een sterk gewijzigde indicatie, waardoor de huidige schoenen onbruikbaar zijn. Indien cliënten op korte termijn op (wereld)reis gaan en daarvoor echt geen adequate schoenen meer hebben.  Met spoed trouwschoenen!

Spoed- en streefdatum

Zelfs al er geen echte spoed is kan er natuurlijk een streefdatum worden aangegeven. In dat geval worden er geen garanties gegeven, maar vooral goede wil getoond. 

Voorwaarden

Een spoedlevering kent een minimum van drie á vier weken. Levering binnen deze tijd is niet haalbaar. Bij elk individueel paar zal worden bekeken wat mogelijk is.

In de praktijk

Nieuwe schoenen moeten natuurlijk eerst worden ingelopen voor deze intensief kunnen worden gebruikt. Dit speelt uiteraard mee in de beoordeling. Immers, een paar schoenen voor een wandelvakantie maken, die nog moeten worden ingelopen is niet verstandig. Vandaag trouwschoenen afleveren waar morgen de hele dag op gedanst moet worden is verre van verstandig. :-)

Leveringsvoorwaarden en garantie

Wij bieden bij normaal gebruik van ons orthopedische schoenen een garantie van drie jaar op materiaal en pasvorm. Uiteraard is dit op basis van het geboden onderhoudsadvies. Dit houdt in dat de schoenen binnen de vastgestelde termijnen onderhouden en gecorrigeerd dienen te worden, anders loopt u ze letterlijk stuk en zijn ze helaas vaak niet altijd meer zomaar te herstellen. Maar u bent na deze garantieperiode natuurlijk welkom en wij zullen altijd met u meedenken en proberen een adequate oplossing te bieden.

Huisbezoek

Bent u niet in staat ons te bezoeken, dan kunnen wij bij uw thuis komen. Wij zijn echter een klein bedrijf en hebben niet altijd direct de mogelijkheid om u te bezoeken. Vooral bij het aanmeten van nieuwe schoenen en bij complexe problemen met uw schoenen. Bent u in staat om ons te bezoeken, dan kunnen wij u snel, adequaat en dus efficiënter helpen. Zeker omdat in sommige gevallen er het een en ander ter plekke geprobeerd kan worden om zo te bepalen wat de beste oplossing is. Dat kan soms best een kleine puzzel zijn.

Patiëntenbelangenorganisaties

http://www.consumentendezorg.nl
http://www.npcf.nl/
http://patientenvereniging.startpagina.nl

Santulli Orthopedie lid NVOS Orthobanda

Klachten

Wij hebben de naam geen klachten te kennen en vinden altijd een oplossing, maar wanneer blijkt dat wij samen niet tot overeenstemming kunnen komen, dan kunt u zich wenden tot de klachtencommissie van NVOS-Orthobanda. Dit is onze brancheorganisatie. Zij doen echter geen uitspraken over financiële tegemoetkomingen. Een klachtenformulier en voorwaarden kunt u opvragen via klachten@nvos-orthobanda.nl of per post aan:

Klachtencommissie orthopedische en medische hulpmiddelen
Postbus 120, 3760 AC in Soest.
Tel: (035) 603 79 64

Bent u het niet eens met de beslissing van de Klachtencommissie, dan wordt de geschillencommissie van de Stichting Erkenningsregeling Medische Hulpmiddelen (SEMH) ingeschakeld. U kunt de geschillencommissie bereiken via info@semh.info of per post aan:

Secretariaat SEMH
Postbus 526, 2400 AM in Alphen aan de Rijn.
Tel: (0172) 41 48 14

Waarnemersregeling

Tijdens zomer- en feestdagen is ons bedrijf gesloten. Heeft u met spoed hulp nodig, dan kunt u terecht bij:

Schiedon Orthopedie Schoentechniek
Bovenkerkerweg 43, 1185 XA in Amstelveen.
Tel: (020) 641 53 08

Eemland Schoentechniek
Nijverheidsweg Noord 86 a, 3812 PN in Amersfoort.
Tel: (033) 720 07 60

UIteraard zijn onze collega's niet op de hoogte van uw problematiek en kunnen alleen in extreme gevallen hulp bieden. Wij hebben geen inzicht in de geboden hulp.

Santulli Orthopedie - SEMH



Erkenningsregeling SEMH

Sinds 1995 is het in Nederland mogelijk de betere leverancier van medische hulpmiddelen te herkennen. Leveranciers die hoogwaardig kwaliteitswerk leveren zijn namelijk erkend door de SEMH, de Stichting Erkenningsregeling leveranciers Medische Hulpmiddelen en als zodanig herkenbaar aan het hieronder afgebeelde logo. De door de SEMH erkende leverancier is de professional die door opleiding en jarenlange ervaring precies weet hoe te handelen. Vanaf het opnemen van de maatvoering, de vervaardiging van het product tot aan de ‘finishing touch’ bij het passen bent u bij de erkende leverancier in goede handen. De erkenning door de SEMH heeft meerwaarde voor alle partijen: de consument, de leverancier en de zorgverzekeraar. De leverancier wordt regelmatig getoetst of het werk dat wordt geleverd constant van hoge kwaliteit is en daarmee voldoet aan de eisen; de consument heeft een waarborg voor kwaliteit, kennis en begrip en de zorgverzekeraar weet dat het geld goed wordt besteed. Wanneer een leverancier van medische hulpmiddelen erkend wil worden, gaat daar een heel traject aan vooraf. Allereerst worden de eisen opgesteld waaraan een erkende leverancier moet voldoen. Onder verantwoordelijkheid van het SEMH-bestuur worden deze eisen opgesteld in overleg met de belanghebbenden zoals brancheorganisaties van de leveranciers, patiëntenbelangenorganisaties, voorschrijvers en zorgverzekeraars. De eisen die aan erkende leveranciers worden gesteld hebben altijd betrekking op:

- Deskundigheid
- Opleiding/bijscholing
- Privacy
- Levertijden
- Beheer van voorraden
- Inrichting van de locatie en de omgeving
- Productieproces

Alvorens leveranciers erkend worden, moeten ze eerst een toetsing ondergaan, waaruit moet blijken dat de leverancier volledig volgens de eisen werkt. Regelmatig moeten leveranciers eerst verbeteringen toepassen, voordat zij over de erkenning kunnen beschikken. Wanneer een leverancier van medische hulpmiddelen eenmaal erkend is, blijft het bedrijf bezocht worden door toetsers (dit zijn deskundigen op het gebied van kwaliteitszorg) die ter plekke onder andere een steekproef uitvoeren en controleren of nog steeds aan de erkenningregels wordt voldaan.

Volg ons op